Tuesday, December 29, 2009

Gemology

Gemology

Ingat lagi masa study Diploma dulu, salah satu subjek yang menjadi favorite aku adalah Gemology. Sebab aku sukakan gemstone. Masa kecik2 pula ada cerita cartoon gemstone binatang yang macam tukus taoi bukan tikus dan rupanya macam chipmunk tetapi bukan jenis tu

Aku bukan lah seorang yang fanatic dengan batu permata, aku tak reti tuk menilai batu dengan detail but aku suka untuk mengumpul jenis batu2 yang boleh kita gunakan dalam psychology and healthy. Sebab setiap batu yang diciptakan tuhan tu ada fungsinya Cuma kena paham kan sahaja dengan kegunaannya.

Batu paling berharga dan satu-satunya yang menjadi kegemaran aku walau apa jua jenis batu yang ditunjukan pada aku adalah ‘Diamond’Aku sanggat tetapi bukan diamond yang berwarna. Dari kelas itu juga aku tahu menilai diamond tapi aku bukan lah pandai sanggat basic tu aku tau ler, sejak hari tu aku suka mengkaji berlian.

Diamond paling baik mutunya adalah di Afrika Selatan, kebanyakan orang panggil Blood Diamond. Bukan apa sebab ramai yang mati disebabkan mengali berlian di satu lombog terbesar dunia dan sanggat dalam iaitu Ivory Coast. Selain itu berlian yang paling bermutu adalah berlian di Indonesia. Selain tu di Kanada, Brazil, Russia dan Australia.

Ivory Coast

Perkataan (diamond) diambil daripada bahasa Greek adamas (mustahil untuk dijinakkan) dan keupayaan mereka menyelerakkan cahaya.

Kebanyakan berlian dilombong daripada paip gunung berapi, di mana mereka tertinggal oleh gunung berapi yang berasal dalam di perut bumi, yang berasal dari kedalaman sehingga 90 batu (150 km) ke bumi, di mana tekanan dan suhu sesuai bagi pembentukan berlian.

Blood Diamond lakonan Leonardo DiCaprio papar kisah benar di wilayah bergolak. Filem Blood Diamond dengan watak utama dilakonkan aktor kacak, Leonardo DiCaprio adalah antara filem serius keluaran Hollywood. Bagaimanapun, filem itu mengundang kontroversi apabila sebaik saja plot filem diketahui umum, syarikat berlian terkemuka Afrika Selatan, De Beers, pantas mengumumkan bahawa pembelian berlian dari kawasan yang dilanda konflik benua Afrika, menurun dari empat peratus kepada satu peratus.Sebagai filem serius, Blood Diamond adalah berdasarkan kisah sebenar mengenai pengeluaran berlian Afrika yang berkaitan dengan keganasan, penindasan, buruh kanak-kanak dan kemusnahan alam sekitar. Dinamakan blood diamond atau berlian berdarah kerana berlian didagang secara haram untuk membiayai konflik atau perang saudara di kawasan bergolak, terutama barat dan tengah Afrika.

Selain filem ini, media lain turut menzahirkan kepada dunia mengenai kekejaman perdagangan berlian. Penyanyi rap, Kanye West, melalui lagu Diamonds from Sierra Leone dan buku bertajuk The Heartless Stone: A Journey Through the World of Diamonds, tulisan Tom Zoellner, jelas memperkatakan isu yang sama.

Apa jua, batu yang menjadi ranking hidup aku adalah berlian. Cuma mampu or tak mampu jer…ada peluang aku nak belajar balik pasal diamond ni. Tapi tak mampu nak kejar masa. Tu la masa ada peluang belajar gemology dulu memain..


1 comment:

aLyNnZ said...

teringat alin ngan prof zahari..

T H C O X E A G A L L E R Y

T  H  C  O  X  E  A    G   A   L   L   E   R   Y
Thcoxea On Flickr!