Tuesday, December 8, 2009

Continue with Rome

Continue with Rome

Aku menjadi obsess sejarah, first time menonton movie Cleopatra dan Trojan lakonan Elizabeth Taylor, masa tu perasaan ingin tahu benda ceritu tu betul or tak sanggat tinggi, sehingga aku kerap bertanya dengan mama. Masa tu aku baru darjah empat, zaman tu ada subjek Alam dan manusia . Subject yang bercampur aduk georgrafi, sains dan sejarah. Punya la minat ngan sejarah aku dah hafal kedudukan peta Malaysia dan asia.

Persamaan semua family aku adalah kami semua minat sejarah dan suka discuss bila ada masa lapang tentang sejarah dan penemuan, terutama lepas nengok National Gerographic, Discovery Channel and History Channel.

Mama and abah selalu bawa kami ke perpustakaan Islam di KL masa kecik dari situ juga kami meminati sejarah Islam. Abah selalu belikan buku tak kira la apa topic sama ada fairy tale, history, religion, siantifik, kejadian sebenar dari Al-Quran, penemuan dan industrial making. Tapi masa kecik semua buku-buku ni dalam bentuk bergambar dan cartoon. Dan jangan terkejut kalau aku katakan yang abah ada juga membawa balik buku agama lain. Buku-buku tu bukan bermaksud untuk pesongkan akidah but untuk pengetahuan tentang agama lain supaya kita berwaspada dengan muslihat yang kekadang kebanyakkan kita tidak tahu apa maksud2 yang orang bukan Islam cuba perdayakan.

Bagi aku, kita harus mengambil tahu agama lain supaya kita tidak mengikut perbuatan yang salah contohnya kepercayaan barat seperti ’April Fool’. Kalau ikutkan kita mana boleh meraikan April Fool tu. Dan apa yang menariknya selepas menkaji agama umum kat dunia ni contoh kristian, budha and hindu, kebanyakan cerita agamanya asasnya adalah sama means ianya satu cerita tetapi disampaikan dalam banyak version dan ditokok tambah dengan orang yang tak bertanggungjawab. Aku percaya ianya adalah bermula dengan satu agama then dipesongkan.

Aku sanggat suka untuk mengkaji Rome, bagi aku ianya tamadun yang sangguh genius dan Rome juga dikenali sebagai Amerika purba kerana Amerika menceduk ideology tamadun Rome. Sebab tu semua bahasa asas amerika banyak dari suku perkataan Rome. Contoh perkataan ’Envy’ kalau dikutkan perkataan ’envy’ (iri hati) tu diambil dari nama seorang Dewi mitology Greek yang nerupakan seorang dewi jahat atau dewi sihir yang gelap. Lagipun tamadunnya sampai sekarang digunakan.

Roman Ancient



Satu lagi kenapa aku sukakan tamadun Rome, budaya Rome diguna pakai sehingga ke Eropah berabad2 lama sehingga ke zaman Renaissance. Setiap fairy tale eropah mempunyai pengaruh Greek.

Aku juga mengkaji mitology Rome dimana cerita ketuhanan Rome seperti Zeus, Herculaes, Athena dan lain2 dewa dewinya. Bukan la aku ni obsess ngan agamanya tapi cerita donggeng dia tu membuat menarik tuk dibaca...haha...sampai suka nengok orang main games ’God of War’. Tapi ni pun aku belum habis kaji lagi...

kratos in 'god of war'


Athena Goddess in 'God of War'


Pembangunan dan pembinaan zaman Rome setanding dengan pembangunan Amerika sekarang, malah ianya lebih baik bagi sesetengah bangunan seperti Pantheon, Pentagon dan coliseum. Begitu juga setiap zaman ’Caesar’ atauu dinasty ceaser mempunyai identity pembangunannya. Contohnya, Julius Caesar yang membuat jambatan penghubung antara eropah dan timur tengah serta Roman Aqueduct. Manakala Baths of Caracalla dibina pada dinasti Calaudius Caesar dan Pantheon dibina oleh Hadrian Caesar.


Pantheon


Bath of Caracalla


Roman Aqueduct.





No comments:

T H C O X E A G A L L E R Y

T  H  C  O  X  E  A    G   A   L   L   E   R   Y
Thcoxea On Flickr!