Monday, December 28, 2009

My definition of music

My definition of music

Setiap org ada citarasa, kefahaman dan sebab and definition about music, same like me. For me music is a subjective topic, ikutlah setiap seseorang tu pengalaman dan pendapat.

Kekadang ada music kita boleh rasa dengan mata, hati, deria, minda dan fizikal kita hehehhee…

Ni bukan giler yea, ok la…contoh satu lagu yang boleh mengingatkan sesuatu pengalaman yang bermain di minda kita, kita boleh melihat lagu itu dengan hati, kita boleh melihat satu fantasi dengan telinga, kita boleh mendengar dengan jelas lirik lagu melalui kertas. Music membuatkan sesuatu deria itu terbalik dan secara bebas.

Bagi aku, aku perlukan music untuk tidur….,

Dan aku tak kisah berkurung sebulan hanya semata2 tuk dengar music secara bersendirian. Sebab cara hidup aku, aku perlukan space untuk diri aku sendiri. Dan ada satu ketika aku akan menyorokkan diri dari orang lain. Tengok pada keadaan dan masa adakala aku akan bersendirian lebih dari dua bulan.

Dan aku juga kurang berkongsi music dengan orang lain means…aku tak berkongsi jenis music aku dengan orang sebab aku tahu, my soul food not same like other people. nnt org akan anggap aku pelik.

Like others. Sebab aku dengar semua jenis bahasa walaupun aku tak paham maksudnya tak kira la sama ada Japan, Korean, Cantonese, Mandarin, Latino, Arab, Hindi or malay.

Dan aku juga tak kisah untuk dengar apa jua genre music tetapi my soul of music is RnB, soul, ballade, jazz, blues, slow jam, hip hop and instrumental.kekadang nasyid pun aku boleh layan satu lagi berkali2 satu hari.

Era lagu juga aku tak kisah, aku juga mendengar lagu lama2 seperti era 40's hingga 80's. modern song of course la kan. Tapi aku kurang mendengar lagu melayu untuk era 90's. sesatengah lagu sahaja aku memilih untuk jadi halwa telinga aku. cuma era 40's adalah lagu soul, blues and jazz sahaja lah.

Mesti korang ingat aku ni jiwang, tak benarnya Cuma menghayati lagu yang betul2 boleh diterima. Lagu2 ni tak penah aku jemu aku pelik.

Lagu yang duk rolling 10 kali sehari adalah lah:

  1. How could an Angek Break My Heart – Toni Braxton
  2. Luna Bella – Jason Mraz
  3. Kau Yang Punya – Malique feat Najwa
  4. Kaulah segalanya – Ruth Sahanaya
  5. Rakuen – Ken Hirai
  6. Come as you are - Eric Benet
  7. When the rain begin to fall - Pappabear
  8. Phantom of the Opera - Sarah Brightman feat Andrea Boselli

Kekadang ada orang yang tak paham kenapa sesetengah genre lagu tercipta contoh hip hop bebudak kat Malaysia ni duk main ikut but tak paham. Bukan aku kata aku tak suka hip hop, but pengertian tu yang digunakan sesetengah golongan itu membuat kan sesuatu music ituy kotor dan salah. Begitu juga dengan rock punk kalau ikutkan sebenarnya sedap tuk didengar tapi kekadng music disalah gunakan. Masyarakat gunakan music untuk menyuarakan sesuatu dan mahu mengajari sesuatu kepada masyarakat. Dan juga menyedarkan kepada kita sesuatu yang kekadang kita terlepas pandang.










No comments:

T H C O X E A G A L L E R Y

T  H  C  O  X  E  A    G   A   L   L   E   R   Y
Thcoxea On Flickr!